tisdag 4 december 2012

PURREA MERA!

Mums fillibabba!
Emilia äter som en galning! Hon är pappa upp i dagen och skulle i princip kunna äta hela tiden. Emilia var 4 månader när jag gav henne första smakprov. Purread päron. Jag gav henne bara en liten liten sked, men hon skulle säkert ha ätit upp hela burken om hon fick chansen. Sen dess har vi successivt ökat på. Det fortsatte med lite gröt och lite potatis med boobmjölk och butternut pumpa purre. Hon åt ALLT jag gav henne. När hon hade ätit lite och vant magen så fick hon börja smaka på det vi hade på tallriken. Bara en liten halv tesked så hon får smaka på det. MUMS tycker hon och gapar alltid efter mer. Vi ökade portionerna, gröt i smakportion gick snabbt över till full portion när hon var ca 5 månader. Morgon och kväll åt hon sin gröt. Ibland med lite kokt mosat äpple eller ibland med katrinplommonpurre. Idag äter hon en full portion gröt till frulle, 4-5 iskuber mat till lunch, fruktpurre till mellis och ca 200ml välling till kvällsmat + lite smakis från mammas och pappas tallrik. Under dagen ammar jag även henne och det går ner en eller två sånna här också (FAVVIS)

Kokta, mosade äpplen. Så enkelt, SÅ gott!

Jag gör all mat själv, jag tycker det är roligt att kunna pussla ihop vad hon ska få purreat och så känns det självklart lättare i plånkan. Maten lägger jag antingen i en iskubslåda eller i dessa sötingar!

Tro mig eller ej men hon har ALDRIG spottat ut nånting jag gett henne. Jag säger inte detta för att skryta på nått vis, jag är bara otroligt lättad att Emilia diggar mat eftersom jag vet att många andra har det tufft med att få deras gullungar att käka.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar